اين كار همچنين براي تمام ذينفعان يك مولفه اساسي و مهم ارائه ميكند كه تنها رهبران برتر ارائه ميدهند: و آن چشمانداز است. به محض اينكه اين موارد توسعه يافت و به وضوح بيان شد، بايد در هر كاري كه شركت انجام ميدهد، تزريق شود. ما بايد اعضاي تيم را براساس نحوه درك فرهنگ شركت استخدام، ارزيابي و پاداش دهيم. فرهنگ بايد مشخص كند كه ما كه هستيم و چگونه با مشتريان، ساير اعضاي تيم، شركا و همه افراد در اكوسيستم خود رفتار ميكنيم. اين اصول، كه به درستي تعريف شده و توسط رهبران مشتاق الگوبرداري شده باشد، ميتواند براي كل تيم انگيزه ايجاد كند. اكنون، وقتي به هر مرحله از رشد كسب و كار يا چرخش ميرسيم، مراحل را با كمك يكديگر طي ميكنيم. كاري كه سرگرمكننده است و پادش خواهد داشت! و شركت برنده ميشود! در واقع من اين رويكرد براي ادغام چشم انداز، ماموريت و فرهنگ را مدتها پيش، در قالب يك سيستم براي رهبري توسعه دادهام. من با دشواريهاي زياد اين را ياد گرفته بودم و ميخواستم به تيمهايم كمك كنم تا عملكرد بهتري داشته باشند و لذت بيشتري ببرند و اين سيستم واقعاً به ما كمك كرد. تا قبل از نوشتن اين مقاله، اين سيستم تنها با تيمهاي خودم به اشتراك گذاشته شده بود.
1- اگه مي تونيد استخدام نكنيد، خب نكنيد! چه كاريه! يعني تا زماني كه نياز جدي به استخدام يك نفر نداريد، استخدام نكنيد. اگه وضعيت تيم تون يه جوريه كه اين قدر سرتون شلوغه و تسك ها زياده كه نمي دونيد كدوم رو اول انجام بديد، اين يه نشونه است كه سايز تيم تون خوبه! 2- به جذب هاي اوليه تون سهام بديد نه حقوق، علاوه بر صرفه جويي در سرمايه از اين جهت خوبه كه كسايي رو به تيم جذب مي كنيد كه تعهد كافي دارند و به كار اعتقاد دارن! 3- فقط برنامه نويس جذب كنيد و كسايي كه قراره برن مشتري جذب كنن! چون در اول كار اين دوتا فقط به درد مي خورن! هر چند جذب سرمايه كم واضحه كه مي تونه به شما ضربه بزنه، ولي جذب سرمايه بيش از حد هم ممكنه مخرب باشه! مشكل خود پول نيست! مشكل سايد افكت پول هست. وقتي شما يك پول گنده اي رو جذب مي كنيد، سرمايه گذار منتظر نمي مونه تا محصول شما كامل بشه و شما پول رو توي بانك بذاريد!
به اين نكات دقت كنيد
ما براي شما يك چك ليست ۱۰ مرحلهاي آوردهايم كه با دنبال كردن آن ميتوانيد تا حدودي راه را براي ايجاد يك كسبوكار براي خود روشن كنيد. شركت استارت آپي چيست؟ استارت آپ به شركتي گفته ميشود كه به طور معمول در مراحل اوليه راهاندازي و توسعه است. اين سرمايهگذاريهاي كارآفريني معمولا توسط ۱ تا ۳ موسس آغاز ميشود كه با ايجاد محصول، خدمات يا بستر مناسب تمركز خود را برروي تقاضاي درك شده از بازار متمركز ميكند. استارت آپها معمولا در مراحل اوليه راهاندازي توسط اعضاي تيم موسس تأمين مالي ميشوند. هرچند كه حدود ۶۶ درصد از استارت آپها سرمايه خود را از طريق يك سرمايهگذار تأمين ميكنند تا براي كمك به سرمايهگذاري خود وام دريافت كنند. اين از لحاظ فني درست است اما بنيانگذار يك استارت آپ ميداند كه تعريف يك استات آپ بسيار پيچيدهتر از آن است. اگر به فكر راهاندازي يك كسبوكار هستيد احتمالا از قبل بايد ايدههايي را كه ميخواهيد بفروشيد يا حداقل بازاري را كه ميخواهيد وارد آن شويد بشناسيد.
دانشبنيان تغيير داده يا در حال تحول آن هستند. چنين تغيير و تحولي با هدف دستيابي به اقتصادي با رشد پايدار ضروري ميباشد. با در نظر گرفتن اهميت دانش به عنوان عامل اصلي رشد اقتصادي، برنامهها و راهبردهايي براي سرعت بخشيدن و ارتقاء ظرفيت دانش ملتها در دستور كار قرار گرفته است. اين مهم در ايران نيز مصداق داشته و مسايل و مشكلاتي كه طي چند دهه گذشته گريبانگير كشور بوده باعث شده است كه پيوسته برنامههايي جهت برون رفت از وضيعت كنوني در دستور كار قرار گيرد. دستيابي به اقتصاد دانشبنيان تابع بي چون و چراي توسعه نظام نوآوري و كارآفريني است. با اين وجود كارآفرينان و نوآوران براي تجاريسازي ايدههاي خود نياز به منابع مالي و حمايتهاي مديريتي دارند. دانشبنيان توسعه زير ساختهاي تامين مالي لازم جهت اين مهم ضروري است. اين تحقيق از طريق بررسي عوامل و اثر متغيرهاي اثرگذار بر نظام تامين مالي شركتهاي دانش بنيان، نقشي اساسي در شكلگيري و توسعه اقتصاد دانشبنيان دارد. همچنين با بررسي تاثير انتخاب روشهاي تامين مالي مختلف بر عملكرد شركتهاي دانشبنيان و همچنين متغيرهاي شركتي بر انتخاب روشهاي تامين مالي ميتواند ديد مناسبتري نسبت به اين موضوعات و انتخاب روش تامين مالي بهينه به فعالين اين حوزه بدهد.
انتخاب يك تيم مناسب براي اجراي ايده ها ،تجربه ها ودانش استارتاپ فكتوري در اين گام ضروري است و اين هدف تنها با به دست آوردن علم روز و زيرساخت درست به دست خواهد آمد. همچنين ماموريت بي چون و چراي استارتاپ فكتوري به تحقق پيوستن ايده هاي خلق شده اش مي باشد كه براي تحقق ايده ها و اهدافش به تامين موثر نيروي انساني و مالي مي پردازد. استارتاپ استوديو چطور كسب درآمد مي كند؟ با مطالعه پيشينه عملكرد و علل شكست مراكز حمايت از استارتاپها مثل شتاب دهنده ها، مراكز رشد و گروه هاي سرمايه گذاري، مي توان به مدل مناسبي براي توسعه استارتاپ استوديوها رسيد. با توجه به مطالعات انجام شده، مدل استارتاپ استوديو سه محدوديت كليدي را كه مراكز حمايت از استارتاپها دارند، برطرف مي كند. در كنار ديگر بنيانگذاران استارتاپ، يك استارتاپ استوديو بر روي استارتاپ هاي خود سرمايه گذاري كرده و مانند يك همبنيانگذار سوم عمل مي كند. به دليل تعداد محدود استارتاپ هايي كه توسط استارتاپ استوديو حمايت مي شود (در مقايسه با شتابدهنده و ساير مراكز حمايتي)، استارتاپ استوديو در تامين منابع مورد نياز استارتاپ ها محدوديت كمتري دارد.
سخن آخر
يكي از راههاي اصلي بررسي ايده، ساخت نمونه اوليه يا دمو براي ايده است. شايد در بسياري از موارد اينكار نشدني باشد. ميتوانيد بجاي آن از طرح گرافيكي مناسب استفاده كنيد كه طرز فكر خود را قابل ارائه به بقيه كنيد. در اين گام مي توانيد روش Before/After را بكار ببريد. در انتها خروجي را به افراد متخصص در حوزه كسب و كار و ساير حوزه هاي مرتبط و همچنين به مخاطبان احتمالي خود نشان دهيد و از آنها نظر خواهي كنيد. حال كه ايده شما مراحل اوليه پرورش را گذراند، وقت آن است كه وارد هفت گام ابتدايي راه اندازي استارتاپ خود شويد. داشتن يك ايده درخشان براي راهاندازي يك كسبوكار خوب است، اما براي عملي كردن آن، در اولين قدم به يك طرح كسبوكار نياز داريد. مشخصاً تهيه طرح كسبوكار برايتان مزيتهايي را به همراه ميآورد. به زبان ساده، يك طرح كسبوكار، شرحي مكتوب از آينده كسبوكارتان است. شما در طرح كسبوكارتان مشخص ميكنيد كه چه اهدافي داريد و چگونه ميخواهيد آنها را محقق كنيد.